Prosecco – penušavo zadovoljstvo koje osvaja svih pet čula

Prosecco – penušavo zadovoljstvo koje osvaja svih pet čula
Prosecco – penušavo zadovoljstvo koje osvaja svih pet čula

Najpoznatije penušavo vino, šampanjac, odavno je dobilo konkurenta.

Prosecco se proizvodi u italijanskoj regiji Veneto i ima nešto niži procenat alkohola, što ga čini omiljenim među ljudima koji vole da uživaju u vinu.
Iako neki enolozi tvrde da se pominje u prepisci između dužda Foskarija i Podeste od Koneglijana iz 14. veka, prvi pisani tragovi o proseku potiču iz druge polovine 18. veka, i to iz pera Aurelija Akantija, italijanskog pisca, koji je u svojoj knjizi „l Roccolo di Ditirambo“ napisao „A sada bih želeo da ovlažim svoja usta sa tim prosekom u buketu jabuka.“ Međutim, utvrđeno je da se proseko proizvodio stotinama godina ranije – još u vreme Rimske imperije, i to od grožđa Glera, koje se uzgajalo blizu sela Proseko na brdima Karsta iznad Trsta. Ovaj napitak je bio poznat kao Pućino.
Kao da je ovaj region dugo čuvao tajnu ove penušave čarolije, te se tek od 18. veka proizvodnja širi na druga područja, i to konkretno u brdima Veneta i Frulija. Proseko kakvog danas znamo i pijemo se prvi put proizvodi upravo u ovom području, i to početkom 20. veka, kada su usavršene sekundarne tehnologije za fermentaciju.
U ovom okrugu danas se nalazi preko sto preduzeća koja se bave proizvodnjom penušavog vina, zato što je klima ovog podneblja je izuzetno pogodna za vitikulturu.
Proseko danas postoji u dve varijante – Frizzante (polupenušavo, proizvedeno drugom fermentacijom u bocama ili zatvorenim tankovima) i Spumante (puno penušavo). Proseko ne prolazi kroz pun proces fermentacije kao šampanjac, te ga je najbolje piti što mlađeg. 2013. godina se smatra prekretnicom za proseko – prvi put u istoriji prodato je više boca proseka nego šampanjca! Naredne godine se nastavio trend rasta, kada je prodato 330 miliona boca sve popularnijeg penušavog vina. Nevoljno, čak je i Klod Žiro, direktor „Anri Žiro“, najprestižnije francuske kompanije za proizvodnju šampanjca, priznao – „ako ne napravimo korak napred, uskoro će proseko barovi cvetati u regionu Šampanj.“
Prema svim parametrima, proseko je vodeći vinski izvozni brend Italije. I Italijani su više nego ponosni na njegov uspeh. Italijanski satiričari su napisali i knjigu „Živeo proseko, dole sa šampanjcem!“, čiji je uvod napisao, ni manje ni više, nego – predsednik Olimpijskog komiteta Italije!
U najpoznatijem italijanskom penušavom brendu se posebno uživa u Deliju! Uz čašu proseka i najpoznatije džez ritmove, veče u Deliju će vam zaista biti užitak koji ćete dugo pamtiti.